Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Barometr stanowisk FMCG

Barometr stanowisk FMCG

 
Barometr stanowisk FMCG

Kariera w FMCG

Teoretycznie szanse na pracę w FMCG ma każdy.
„Poszukujemy osób o różnym profilu. Najczęściej prowadzimy rekrutacje do naszego działu handlowego, zapraszając do współpracy osoby na stanowisko przedstawiciela handlowego. Najważniejsze jednak jest to, że karierę można zrobić w każdym dziale” – Katarzyna Szokaluk, HR Manager ds. rekrutacji i rozwoju, Maspex.

Struktura firm FMCG przypomina małe państewko, w którym potrzebni są specjaliści z każdej dziedziny, choć oczywiście w zależności od typu produkcji część stanowisk będzie wymagać związanych z danym typem produkcji kompetencji. Firma działająca w obszarze spożywczym będzie zatrudniać technologów żywności, a firma produkująca chemię gospodarczą chemików. Obie jednak potrzebują księgowej, specjalisty HR, informatyka i logistyka.
Największa ilość stanowisk to, poza produkcją, działy sprzedaży, zakupów, logistyki, IT. Po kilka/kilkanaście osób pracuje w działach HR, księgowym, prawnym, finansowym, badań i rozwoju.

W praktyce w FMCG szuka się osób o konkretnych cechach: „W rekrutacji zwracamy uwagę na profil kompetencyjny kandydata (w tym m.in. na komunikację, umiejętność współpracy czy organizację pracy) oraz aktywność studenta w obszarach okołoedukacyjnych (udział w stażach, praktykach, konkursach, współpraca z kołami naukowymi, rozwijanie pasji/zainteresowań). Poszukujemy osób otwartych, proaktywnych, ambitnych”– wyjaśnia Katarzyna Szokaluk.

Jakie kompetencje warto rozwijać?

Miękkie zawsze, bo to się przydaje w każdej branży. W FMCG liczy się też elastyczność i otwartość na zmiany, umiejętność dopasowania się oraz odporność na stres, którego w tym biznesie sporo.
Dodatkowo przydaje się też analiza oraz umiejętność biznesowego spojrzenia na własne zadania. Katarzyna Szokaluk z Maspexu wyjaśnia: „Jeśli chodzi o sferę merytoryki, to ważna jest przede wszystkim umiejętność pracy z liczbą – nie tylko w aspekcie działań matematycznych, ale także umiejętność widzenia, że za konkretną liczbą stoją konkretne działania. Nasze wymagania spełniają często studenci uczelni technicznych”.

Zarobki i warunki pracy w branży FMCG

Branża FMCG inwestuje w swoich pracowników. Pracownicy w zasadzie każdego szczebla mogą uczestniczyć w szkoleniach i konferencjach, również tych prestiżowych. Częste są dopłaty do nauki języków obcych, prawie normą są karty sportowe i dodatkowe ubezpieczenie medyczne.
Część stanowisk ma też dodatkowe benefity – prawie 50% przedstawicieli handlowych ma do dyspozycji samochód służbowy, ponad 60% laptopa. Na dostęp do sprzętu mogą też liczyć pracownicy IT.

Decydując się na pracę w FMCG, trzeba być często gotowym na dojazdy bądź zmianę miejsca zamieszkania. Zakłady produkcyjne i biura operacyjne nie są lokalizowane w centrach wielkich miast, a na ich obrzeżach. Imperial Tobacco Polska SA to Jankowice w pobliżu Tarnowa Podgórnego, Grupa Żywiec – Warka i Żywiec, Danone (działy operacyjne) – Bieruń koło Opola, Maspex – Wadowice, PepsiCo – Grodzisk Mazowiecki lub Michrów, Mlekpol – Grajewo. Większość międzynarodowych korporacji ma centra w Warszawie (niekiedy w innym dużym mieście). Domeną wielu polskich firm FMCG pozostają okolice ich centrów operacyjnych.

Typowe stanowiska w FMCG

W branży FMCG zasadą jest zaczynanie od najniższych stanowisk i pięcie się po szczeblach kariery. Zostać kierownikiem działu bez doświadczenia w FMCG jest niezwykle trudno. Zarobki na początku kariery są dość niskie, ale perspektywy rozwoju finansowego bardzo duże. Większe niż w wielu innych branżach.

Przedstawiciel handlowy
Odpowiada za prezentację i sprzedaż produktów producenta w sklepach detalicznych. Wymagane jest tu prawo jazdy i zainteresowanie sprzedażą. Nie jest konieczne wykształcenie kierunkowe.
Zarobki*: mediana 4050 zł, 25% zarabia powyżej 5500 zł

KAM – key account manager
Odpowiada za negocjacje kontraktów między producentem/dystrybutorem a sieciami handlowymi. Aby zostać KAM-em konieczne jest duże doświadczenie w sprzedaży, umiejętność negocjacji na bardzo wysokim poziomie, odporność na stres.
Zarobki: mediana 8500 zł, 25% zarabia powyżej 11 700 zł

Asystent w dziale marketingu
Wspiera dział marketingu w realizacji zadań. Przygotowuje raporty, wykonuje analizy, współorganizuje eventy, kampanie promocyjne, monitoruje konkurencję. Studia kierunkowe nie są konieczne, choć mocno pomagają.
Zarobki: mediana 3200 zł, 25% zarabia powyżej 4120 zł

Kierownik trade marketingu
Nadzoruje pracę zespołu odpowiedzialnego za realizację strategii marketingowej w miejscach sprzedaży (sklepach).
Zarobki: mediana 11 200 zł, 25% zarabia powyżej 15 900 zł

Junior brand manager
Wspiera brand managera w realizowaniu strategii wprowadzania i utrzymania marki na rynku.
Zarobki: mediana 7000 zł, 25% zarabia powyżej 7900 zł

Brand manager
Kreuje i wprowadza na rynek nowe marki. Przygotowuje i nadzoruje realizowanie strategii rynkowych dla marek. Aby zostać brand managerem konieczne jest doświadczenie jako specjalista ds. marketingu/product manager oraz przygotowanie biznesowe.
Zarobki: mediana 7500 zł, 25% zarabia powyżej 11 300 zł

Asystent w dziale zakupów
Wspiera pracowników działu zakupów w bieżących operacjach. Współpracuje z firmami transportowymi, logistyką, magazynami. Pracę na tym stanowisku często rozpoczynają absolwenci studiów ekonomicznych.
Zarobki: mediana 3387 zł, 25% zarabia powyżej 4000 zł

Dyrektor działu zakupów
Koordynuje i nadzoruje pracę całego działu. Końcowy etap ścieżki kariery w dziale zakupów.
Zarobki: mediana 14 600 zł, 25% zarabia powyżej 19 800 zł

HR biznes partner
Realizuje politykę personalną firmy. Jest stanowiskiem z dużą dozą samodzielności. Aby awansować na to stanowisko, konieczne jest minimum 5 lat doświadczenia jako samodzielny specjalista HR lub HR manager.
Zarobki: mediana 7765 zł, 25% zarabia powyżej 10 000 zł

Deficytowe stanowiska w FMCG

Analityk biznesowy

Zajmuje się przekładaniem liczb na konkretne wnioski biznesowe. Jest niezbędny do zachowania konkurencyjności przedsiębiorstwa. Najczęściej analitykiem zostaje absolwent zarządzania, matematyki, ekonomii bądź IT. Najłatwiej zacząć pracę w analizie od stażu.
Zarobki: mediana 6950 zł, 25% zarabia powyżej 9700 zł

Kontroler jakości
Zajmuje się kontrolowaniem jakości otrzymywanych towarów i ich zgodnością z dokumentacją. Jest niezbędny w każdym procesie produkcji. W zależności od specjalizacji, aby zostać kontrolerem jakości, wymagane są studia bądź ukończenie specjalistycznych kursów.
Zarobki: mediana 3230 zł, 25% zarabia powyżej 4130 zł

Kontroler procesów produkcji
Zajmuje się nadzorem i kontrolą przebiegu procesu produkcji. Często są to osoby, które poprzednio były kontrolerami jakości. Wymaga wiedzy na temat technologii procesu oraz wszelkich norm, którym podlegać musi całość procesu produkcji.
Zarobki: mediana 3800 zł, 25% zarabia powyżej 4800 zł

Rzadkie stanowiska w FMCG

Analityk trendów rynkowych
Osoba odpowiedzialna za śledzenie i wyłapywanie trendów. Pracuje zarówno w terenie, jak i przy komputerze, prowadząc obserwacje i analizy. Często zajmuje się również badaniami i testami wśród konsumentów. Można nim zostać bez względu na kierunek wykształcenia (choć przydają się kierunki analityczne i psychologiczne). Liczy się osobowość, dociekliwość, umiejętność obserwacji.
Zarobki: mediana 4000 zł, 25% zarabia powyżej 7294 zł

Specjalista SEO
Zajmuje się marketingiem wyszukiwarkowym. Dba o widoczność sklepu online oraz stron produktowych w internecie.
Zarobki: 4100 zł, 25% zarabia powyżej 5800 zł

Influencer manager
Pracownik działu marketingu lub PR, który zajmuje się kontaktami z wpływowymi osobami z blogosfery i social mediów w celu promocji marki. Wyszukuje i nawiązuje kontakty. Musi świetnie orientować się w bieżących trendach oraz umieć obsługiwać narzędzia internetowe typu SocialBlade, NapoleonCat, platformy influencer marketingu (np. ReachaBlogger).
Zarobki: Zaledwie kilka stanowisk tego typu w większych firmach FMCG nie pozwala na obliczenie statystyk i podanie widełek wynagrodzenia.

*Wynagrodzenia na podstawie analiz Moja Płaca serwisu Wynagrodzenia.pl, partnera Poradnika Praca.pl 2018

Sabina Stodolak
HR & EB Manager

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalista ds. Sprzedaży

    Legal House Poland sp z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Opis stanowiska: praca z bieżącą bazą klientów w części sprzedaży dodatkowych usług sprzedaż usług leadom z kanałów sprzedaży organizacja i udział w kampaniach reklamowych; tworzenie ofert handlowych; prowadzenie spotkań handlowych (samodzielnie lub w zespole) udział w tworzeniu...
  • Specjalista / Specjalistka Działu Rejestracji

    Legal House Poland sp z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Opis stanowiska: konsultowanie klientów w sprawach dotyczących rejestracji osób prawnych; sporządzanie i składanie dokumentów klientów do odpowiednich urzędów; zapewnienie zgodności działań z obowiązującymi normami prawa RP; monitorowanie zmian w przepisach prawnych dotyczącego...
  • Invelo Energy Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / junior / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    3 dni
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW Aktywne pozyskiwanie nowych klientów zainteresowanych produktami z branży OZE. Przygotowywanie i prezentowanie ofert handlowych klientom. Doradztwo techniczne dotyczące zastosowania pomp ciepła i fotowoltaiki. Realizacja planów sprzedażowych i osiąganie założonych celów...
  • Invelo Energy Sp. z o.o. Sp. k.
    kierownik/koordynator / menedżer / dyrektor  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    3 dni
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW Zarządzanie zespołem handlowców i wyznaczanie celów sprzedażowych; Umiejętne motywowanie pracowników z zachowaniem najwyższych standardów kultury osobistej; Opracowanie strategii sprzedaży w firmie działającej w branży OZE; Monitorowanie wyników sprzedażowych i...
  • Manager rozwoju sprzedaży

    Caesar Vape s.r.o.   Kraków    praca mobilna
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator / menedżer  kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Cała Polska - Praca mobilna Twoimi kluczowymi obowiązkami będą: Prowadzenie dużych negocjacji biznesowych z nowymi klientami, wprowadzanie marki do sieci, zawieranie umów oraz udział w optymalizacji strategii cenowej naszej firmy; Bycie aktywnym na rynku w celu obsługi kluczowych transakcji...
  • Manager start-upu

    Caesar Vape s.r.o.   Niemcy    praca mobilna
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator / menedżer  kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Niemcy Twoimi kluczowymi obowiązkami będą: Prowadzenie dużych negocjacji biznesowych z kluczowymi dystrybutorami K/A i hurtowniami w Niemczech wprowadzanie marki do sieci, zawieranie umów oraz udział w optymalizacji strategii cenowej naszej firmy; Bycie aktywnym na rynku w celu obsługi...

Najnowsze artykuły

Pokolenie Z a ekologia – „Zetki” chcą pracować w zielonych firmach. Raport Polskiej Zielonej Sieci

Pokolenie Z a ekologia – „Zetki” chcą pracować w zielonych firmach. Raport Polskiej Zielonej Sieci

Rynek pracy się zazielenia, a przyszłość należy do tych, którzy potrafią połączyć zielone kompetencje z kompetencjami cyfrowymi. Czy „Zetki” sprostają tym wymaganiom? – Przed nami era rywalizacji i polowania na prawdziwe talenty z zielonymi umiejętnościami – komentuje Justyna Szczepanik, autorka raportu „Pokolenie Z a zielone umiejętności”. 

Otyłość w pracy – konsekwencje chorobliwej otyłości

Otyłość w pracy – konsekwencje chorobliwej otyłości

Co drugi dorosły Polak waży za dużo, wynika z danych NFZ i GUS. Choroba otyłościowa i związane z nią dolegliwości są dziś siedmiokrotnie częstszym powodem nieobecności w pracy niż jeszcze dekadę temu! Ponadto osoby zmagające się z nadwagą są dyskryminowane w pracy, często zarabiają mniej i rzadziej awansują. Kiedy dodatkowe kilogramy stają się chorobą? Jak walczyć z dyskryminacją w pracy?

Coming out w polskiej firmie – czy warto? Jak go dokonać?

Coming out w polskiej firmie – czy warto? Jak go dokonać?

– Funkcjonowanie przed coming outem można porównać do życia w chmurze smogu. Można się przyzwyczaić, ale szybko zaczynamy chorować, bo nie można żyć bez możliwości oddychania pełną piersią – tłumaczy Hubert Sobecki ze Stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza. Tymczasem w rankingu ILGA-Europe Polska została wskazana jako najbardziej homofobiczny kraj UE. Bezpieczny coming out jest tu możliwy?

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

– W społeczeństwie dominują dwie postawy. Z jednej strony wiemy, że otyłość to choroba, z drugiej leczymy ją stwierdzeniem, że trzeba wziąć się w garść. To trochę jak z depresją. Też wiemy, że jest chorobą, a i tak nie brakuje rad w stylu: „wyjdź na spacer, uśmiechnij się do słońca” – zauważa Katarzyna Kucewicz. Psycholog wyjaśnia, jak waga definiuje nas w pracy i wpływa na rozwój kariery.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.